Internetowe Konto Pacjenta oraz mojeIKP
dział: / dodano: 24 - 10 - 2024
Zaloguj się do swojego zdrowia
Dostęp do informacji o swoim zdrowiu w jednym miejscu. Brzmi wspaniale. Teraz to możliwe.
Internetowe Konto Pacjenta i mojeIKP to bezpłatne i bezpieczne aplikacje przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia, które oferują szereg możliwości załatwiania online spraw związanych z naszym zdrowiem.
Drodzy seniorzy, jesteśmy przekonani, że część z Was korzysta już z tych przydatnych narzędzi. Tych z Was, którzy jeszcze nie przekonali się do zalet Internetowego Konta Pacjenta oraz aplikacji mojeIKP, zachęcamy do lektury artykułu oraz rozważania możliwości rozpoczęcia wykorzystywania tych niezwykle użytecznych narzędzi.
CZYM JEST INTERNETOWE KONTO PACJENTA I MOJEIKP
Internetowe Konto Pacjenta oraz mojeIKP to bezpłatne narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia, w ramach których można bezpiecznie i szybko zarządzać szerokim katalogiem spraw dotyczących kwestii zdrowotnych:
- Internetowe Konta Pacjenta (IKP) – korzystamy z niego po zalogowaniu się przez stronę pacjent.gov.pl,
- mojeIKP – aplikacja mobilna, którą można zainstalować na telefonie komórkowym (dostępna są w Google Play i App Store).
DO JAKICH INFORMACJI NARZĘDZIA OFERUJĄ DOSTĘP
Środowiska w większości oferują dostęp do tych samych danych i funkcji. Są jednak pewne różnice. W zależności od tego czy korzystamy z Internetowego Konta Pacjenta, czy aplikacji mojeIKP mamy dostęp do odmiennego katalogu informacji i rozwiązań. Bez względu na to czy korzystamy z rozwiązań oferowanych przez Internetowe Konto Pacjenta (po zalogowaniu się przez stronę pacjent.gov.pl), czy aplikacji mobilnej mojeIKP (po zainstalowaniu na telefonie komórkowym) mamy dostęp m.in. do takich informacji, jak:
- e-recepty wraz z możliwością ich wyszukiwania,
- dostęp do ulotek leków,
- e-skierowania do specjalisty, szpitala, uzdrowiska, na badania,
- status e-skierowania do sanatorium/uzdrowiska,
- historia leczenia/zdarzenia medyczne, również finansowane prywatnie,
- indywidualny plan opieki medycznej (IPOM) wraz z harmonogramem,
- złożenie wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia, Zdrowotnego, sprawdzenie, kiedy ją odbierzesz i do kiedy jest ważna,
- informacja o stanie ubezpieczenia zdrowotnego,
- lista bezpłatnych leków dla osób >18 i 65+,
- upoważnienia kogoś bliskiego do swojego konta,
- udostępnienie swoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym,
- udostępnienie swoich e-recept farmaceutom,
- szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19,
- Unijny Certyfikat COVID (UCC),
- wynik testu na COVID-19,
- uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS,
- umówienie się na bezpłatne badania: cytologię lub/i mammografię w ramach pilotażu centralnej e-rejestracji.
Dodatkowo – o ile placówka umieści taką informację w systemie – oba narzędzie umożliwiają zamawianie e-recept na leki, które pacjent stale zażywa, u lekarza POZ oraz sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania.
W Internetowym Koncie Pacjenta (po zalogowaniu się na stronie pacjent.gov.pl) mamy dodatkowo dostęp do takich informacji i funkcjonalności, jak:
- elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM), w tym opis badań diagnostycznych; wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem; informacja od lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, przepisanych lekach; wypisy ze szpitala; informacja wydawana, gdy szpital odmawia przyjęcia pacjenta: o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wyniki przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych dalszych zaleceniach,
- dostęp do wyszukiwarki leków zarejestrowanych w Polsce,
- szczepienia obowiązkowe i zalecane (inne niż COVID-19),
- zmiana lekarza lub pielęgniarki,
- umówienie się na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS.
Aplikacja mojeIKP (po zainstalowaniu na telefonie komórkowym) w odróżnieniu od Internetowego Konta Pacjenta oferuje natomiast następujące opcje:
- wykupienie leku przez pokazanie kodu QR na telefonie (bez konieczności podawania numeru PESEL),
- ustawianie przypomnień o branych lekach,
- sprawdzanie daty ważności leku,
- pierwsza pomoc, poradnik ułatwiający udzielenie pomocy w nagłych wypadkach,
- kontakt telefoniczny do swojej przychodni, swojego lekarza POZ, swojej pielęgniarki i położnej POZ,
- ważne numery telefonów, w tym pogotowie ratunkowe 999, jednolity numer alarmowy 112 i numer Telefonicznej Informacji Pacjenta,
- złożenie wniosku o wydanie certyfikatu zastępującego EKUZ – Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- dostęp do portalu Diety NFZ,
- kwiz wiedzy o zdrowym odżywianiu się,
- krokomierz,
- licznik picia wody,
- plan bezpiecznych treningów „8 tygodni do zdrowia”,
- program „8 tygodni do zdrowia po COVID-19”,
- program „Recepta na Ruch” (pilotaż wsparcia dla rehabilitacji).
GDZIE ZNAJDĘ WIĘCEJ INFORMACJI
Szczegółowe i zawsze aktualne informacje na temat Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mojeIKP publikowane są na portalu prowadzonym przez Ministerstwo Zdrowia pod adresem: https://pacjent.gov.pl.