Rowerami po dawnych torach kolejowych
dział: Turystyka i przyroda / dodano: 19 - 07 - 2021
We wtorek w Strzelnie Starosta Inowrocławski Wiesława Pawłowska uczestniczyła w uroczystym podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego inicjatywy samorządowej na rzecz nieodpłatnego przejęcia nieczynnej linii kolejowej nr 231 na odcinku Mogilno – Kruszwica z przeznaczeniem na ścieżki pieszo-rowerowe łączące Powiat Mogileński i Powiat Inowrocławski.
List ten wraz ze Starostą Inowrocławskim podpisywali: Starosta Mogileński Bartosz Nowacki oraz Burmistrz Mogilna Leszek Duszyński.
- Rozpoczynamy współpracę, która będzie miała korzyści dla naszych samorządów i mieszkańców. Cieszę się z tej inicjatywy, bo przyczyni się ona niewątpliwie do rozwoju turystycznego i kulturalnego naszych regionów oraz ich promocji – mówi Starosta Wiesława Pawłowska.
Przewozy pasażerskie na linii nr 231 zostały zawieszone w latach 90. XX w. z powodu znikomego popytu na usługi oraz pogarszającego się stanu infrastruktury. Obecnie na odcinku Mogilno - Kruszwica stan infrastruktury kolejowej jest niedostateczny do przywrócenia na nim ruchu pasażerskiego. Linia jest niezelektryfikowana, jednotorowa oraz nieprzejezdna. Postępująca dewastacja linii kolejowej nie służy krajobrazowi regionu.
W liście intencyjnym samorządowców czytamy: „Wspólne przejęcie linii nr 231 pozwoliłoby połączyć trzy gminy w Powiecie Mogileńskim oraz gminę Kruszwica w Powiecie Inowrocławskim. Pozytywna wola samorządów pozwoli stworzyć w przyszłości ścieżkę pieszo-rowerową o długości ok. 43 km. Przyczyni się to do udostępnienia cennych obszarów przyrodniczych i kulturowych oraz promocji regionu. Korzyści płynące z integracji środowisk samorządowych na rzecz rozwoju regionu, gdzie dąży się do jak najlepszego wykorzystania wspólnego potencjału jest niewątpliwie istotnym przedsięwzięciem, dlatego deklarujemy nasz czynny udział w tym procesie oraz w późniejszej wspólnej budowie ścieżek pieszo-rowerowych. Głęboko wierzymy, że głos samorządów lokalnych zostanie uwzględniony, a wsparcie i uproszczenie procesu nieodpłatnego przejęcia nieczynnej infrastruktury kolejowej umożliwi realizację tego przedsięwzięcia”.