Podwórkowe kapele nagrodzone
dział: Kultura i Historia / dodano: 16 - 08 - 2022
Grand Prix II Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel Podwórkowych dla kapeli „Klawa Ferajna” z Białej Podlaskiej! I miejsce dla kapeli z Naszego Miasteczka z Czerwionki-Leszczyn, a II miejsce dla kapeli „Swoja wiara” z Murowanej Gośliny.
To główni laureaci tegorocznego festiwalu nagrodzeni podczas gali, która odbyła się w Muszli Koncertowej Parku Solankowego.
Nagrody grand prix i dla zdobywców I i II miejsca ufundowane zostały przez Starostę Inowrocławskiego Wiesławę Pawłowską, która sprawowała honorowy patronat nad wydarzeniem. W imieniu Starosty nagrody wręczyła Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Alicja Przybylińska wraz z radną Jolantą Mrówczyńską i naczelnik Wydziału Edukacji, Sportu i Zdrowia Beatą Kowalską.
Ale to nie jedyni zwycięzcy. Przyznanych nagród było wiele. I tak:
- III miejsce zajęła kapela „Ślymoki” z Gniezna (nagrodę ufundowała Przewodnicząca Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Elżbieta Piniewska),
- nagrodę Specjalną Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Magdaleny Łośko przyznano kapeli „Z kopyta” z Kazimierza Biskupiego,
- nagrodę dla najmłodszego uczestnika festiwalu otrzymała Angelika Jęsiek z kapeli podwórkowej „Przemęckie Krokusy” z Barchlina,
- nagrodę dla najstarszego uczestnika festiwalu otrzymał Stanisław Króliczak z kapeli „Junki z Buku”,
- najlepszym akordeonistą został Dariusz Matoga z kapeli „Swoja Wiara” z Murowanej Gośliny,
- najlepszym saksofonistą - Jacek Żyła z Radomszczańskiej Kapeli Podwórkowej,
- najlepszym puzonistą - Miłosz Malec z kapeli „Swoja wiara” z Murowanej Gośliny,
- najlepszym skrzypkiem - Michał Rybacki z kapeli „Z kopyta” z Kazimierza Biskupiego,
- najlepszym gitarzystą (za stylistykę wykonawczą) - Patryk Tomaszewski z kapeli „Swoja Wiara” z Murowanej Gośliny,
- najlepszym gitarzystą (gitara elektryczna) - Mariusz Basiński z kapeli „Olki Group” z Lubonia,
- najlepszym gitarzystą (gitara akustyczna) - Zygmunt Okoń z kapeli z Naszego Miasteczka,
- najlepszym gitarzystą – banjonistą - Michał Wieczorek z kapeli „Junki z Buku”,
- najlepszym perkusistą - Mariusz Stawicki z kapeli „Z kopyta” z Kazimierza Biskupiego,
- najlepszym perkusistą - kachonem (bęben ręczny) - Grzegorz Duda z kapeli „Junki” z Buku,
- najlepszym klarnecistą - Zbigniew Radzik z kapeli „Złoczewianie” ze Złoczewa,
- najlepszym trębaczem - Michał Jurga z kapeli „Przemęckie Krokusy” z Barchlina,
- najlepszym saksofonistą - Kazimierz Tymiński z kapeli „Piaskowianie” z Piasków,
- nagrodę za osobowość sceniczną otrzymał Jarosław Szczepaniak - perkusista z kapeli „Przemęckie Krokusy” z Barchlina,
- nagrodę dla wyróżniającego się banjonisty otrzymał Andrzej Hodowany z kapeli „Piaskowianie” Piasków,
- nagrodę za stylowość wykonania otrzymała kapela „Krośniewiacy” z Krośniewic,
- nagrodę dla super konferasjera otrzymał Andrzej Gawroński,
- nagroda za najlepszy kontakt z publicznością trafiła do kapeli „Z kopyta” z Kazimierza Biskupiego,
- wyróżnienie za walory wokalne otrzymała kapela „Piaskowianie” z Piasków.
Wyróżnienia otrzymały kapele:
- „Szadkowiacy” z Szadka,
- „Złoczewianie” ze Złoczewa,
- „Krośniewiacy” z Krośniewic.
13 kapel, które wzięły udział w festiwalu, oceniało jury w składzie: prof. dr hab. Arkadiusz Kaczyński - kierownik katedry dyrygentury Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz dyrygent Chóru Akademickiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Adam Skrętny – prodziekan Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, muzyk-gitarzysta, dr Izabela Szyma-Wysocka - dyrygent zespołu Inovroclaviensis Cantas, Marcin Woźniak – dyrektor powiatowego Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu i Małgorzata Wojciechowska – instruktor teatralny, polonistka.
W Festiwalu udział wzięło 84 uczestników z Polski. Jury oceniało m.in. emisję głosu i walory brzmieniowe, intonację, precyzję rytmiczną, zróżnicowanie dynamiczne, dokładność artykulacyjną, poczucie humoru i kontakt z publicznością. Podkreślano bardzo wysoki poziom artystyczny tegorocznej edycji Festiwalu, co znalazło odzwierciedlenie w ilości przyznanych nagród oraz wyróżnień.
- Tradycja folkloru miejskiego jest cenną i istotną częścią polskiego, niematerialnego dziedzictwa kulturowego, która to część nie może zostać zaprzepaszczona w nowych warunkach cywilizacyjnych. Stanowi ona bowiem o tożsamości lokalnej, regionalnej i ogólnonarodowej. Cieszy nas fakt, że zainteresowanie pielęgnowaniem tradycyjnego śpiewu i muzykowania rośnie wśród młodego pokolenia – mówi Starosta Inowrocławski Wiesława Pawłowska.
- Uważamy, że ten kierunek działań winien być kontynuowany, bowiem, jego szeroki zasięg i uznanie kulturotwórczej roli zobowiązuje do podjęcia takich starań. Istotna rola Festiwalu polega też na tym, że w jego trakcie przewijały się różne style i formy „uprawiania” i popularyzacji folkloru miejskiego. Mamy tu zatem zarówno bardzo „korzenne” prezentacje oraz propozycje innych form przekazu tradycji – mówi dyrektor MDK Edyta Fydrych, organizator imprezy.