Obowiązkowy KSeF przesunięty na 1 lutego 2026 r.
dział: Praca i Inwestycje / dodano: 23 - 05 - 2024
Krajowa Administracja Skarbowa w Inowrocławiu prowadzi akcję informacyjną dotyczącą zmiany terminu wejścia w życie ustawy wprowadzającej
obowiązek wystawiania e-faktur. Poniżej szczegóły.
Sejm przyjął ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KseF do 1 lutego 2026 r.
W kolejnym etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów
zaproponuje dwuetapowe wprowadzenie obowiązku.
To oznacza, że proces wystawiania faktur z punktu widzenia
przedsiębiorców nie ulega na razie zmianie.
Już teraz przedsiębiorcy – szczególnie mniejsi – w lokalnych urzędach
skarbowych mogą zapoznawać się z funkcjonalnościami darmowych narzędzi
przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.
9 maja Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który
przesuwa obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. W następnym etapie
procesu legislacyjnego przyjętą ustawą zajmie się Senat.
Dalsze zmiany legislacyjne
Przegłosowana w Sejmie ustawa zakłada niezbędne przesunięcie
daty rozpoczęcia obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur. Jednakże, aby dać
przedsiębiorcom możliwość lepszego zapoznania się z propozycjami zmian i
odbycia rzetelnych konsultacji, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o
podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.
W drugim projekcie legislacyjnym ministerstwo przedstawi
propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje
etapowe wejście w życie obowiązkowej e-faktury:
• 1
lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą
podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł.,
• 1
kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
KAS przygotowana, aby pomagać przedsiębiorcom
Oznacza to, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu, żeby
przygotować się do obowiązkowego KSeF. Obecnie w procesie wystawiania przez
nich faktur nic się nie zmienia i nadal mogą oni korzystać z dotychczasowych
narzędzi i rozwiązań.
Ministerstwo zachęca jednak - szczególnie mniejszych
przedsiębiorców - do wykorzystania dodatkowego czasu do zapoznania się z
darmowymi narzędziami stworzonymi przez resort: Aplikacją Podatnika i
e-mikrofirmą. Wkrótce ma się też pojawić Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi
wystawianie podstawowych faktur w KSeF oraz ich korekt, a także podgląd faktur
wystawionych i otrzymanych w KSeF.
- Przygotowaliśmy merytorycznie
około tysiąca pracowników w lokalnych Urzędach Skarbowych. Już teraz są oni
gotowi pomagać przedsiębiorcom w korzystaniu z przygotowanych przez nas
aplikacji. Jeśli ktoś będzie chciał zobaczyć jak one działają i przekonać się
czy spełniają jego oczekiwania i potrzeby, to dostanie indywidualne wsparcie w
tym zakresie. Po wakacjach zaczniemy też specjalne szkolenia. Dodatkowo,
od stycznia 2025 r. zostanie również uruchomiona specjalna infolinia Krajowej
Informacji Skarbowej (KIS) dla spraw związanych z KSeF – zapowiada Marcin
Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
W każdej chwili można przyjść
do US i otrzymać informacje na temat działania systemu, korzystając z pomocy
pracowników urzędów skarbowych. Aby nie tracić czasu i nie stać w kolejce,
warto umówić się na wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę, za pomocą
formularza na stronie internetowej. Można przy tym dodać komentarz i wskazać,
że tematem spotkania jest uzyskanie informacji nt. KSeF.