Konsumenci pod ochroną
dział: Praca i Inwestycje / dodano: 18 - 03 - 2022
Ponad
250 interwencji zanotowało w ubiegłym roku Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Mieszkańcy przychodzą do niego z różnymi problemami – od reklamacji butów, po
problem z komornikiem.
W
związku z przypadającym we wtorek Światowym Dniem Konsumenta, podsumowano
działalność rzecznika w 2021 r. Joanna Piątkowska, która pełni tę funkcję,
interweniowała 266 razy. Dla wielu osób jest ona ostatnią szansą na wyjście z
kłopotów.
-
Najwięcej spraw dotyczyło umów kupna-sprzedaży odzieży, obuwia, galanterii, a
także urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i sprzętu
komputerowego, natomiast z zakresu świadczenia usług najwięcej dotyczyło
sektora energetycznego i wodnego, turystyki i rekreacji a także telekomunikacji
– mówi Joanna Piątkowska.
Konsumenci
najczęściej składali skargi z tytułu rękojmi, z tytułu odstąpienia od umowy
zawartej poza lokalem przedsiębiorcy, rzadziej z tytułu gwarancji.
Powiatowy
Rzecznik Konsumentów wytoczył 33 powództwa na rzecz obywateli, a w 8 sprawach
wstąpił do procesu, uczestniczył też w sprawach będących w toku z poprzednich
lat.
Joanna
Piątkowska sporządzała dla konsumentów sprzeciwy od nakazów zapłaty, w tym
również wydanych w elektronicznym postępowaniu sądowym, pisma procesowe,
różnego rodzaju wnioski oraz pisma w postępowaniu przed sądami i komornikami
oraz w postępowaniu upadłościowym.
W
razie konieczności rzecznik udzielał konsumentom pomocy prawnej w dochodzeniu
prawomocnie zasądzonego świadczenia w postępowaniu egzekucyjnym, na przykład
sporządzano wnioski o nadanie klauzuli wykonalności , egzekucyjne, o wszczęcie
egzekucji oraz prowadzenie wszelkiej korespondencji z sądami i komornikami.
Rzecznik
w sytuacji nieuzasadnionego postępowania egzekucyjnego lub windykacyjnego
udzielał porad konsumentom oraz sporządzał sprzeciwy i skargi egzekucyjne czy powództwa
przeciwegzekucyjne.
-
Udzielono także pomocy w sprawach konsumenckich dotyczących postępowania
upadłościowego zarówno w upadłości przedsiębiorcy jak i upadłości konsumenckiej
– dodaje Joanna Piątkowska.
Powiatowy
Rzecznik Konsumentów przyjmuje interesantów w poniedziałek i wtorek w godzinach
7.30 - 15.30 oraz środę w godzinach 8.00 - 12.00.
Biuro
rzecznika czynne jest natomiast od poniedziałku do wtorku w godzinach 7.00 -
15.30, a od środy do piątku w godzinach od 7.00 - 15.00. Dzięki temu interesanci
mogą w ciągu całego tygodnia roboczego załatwić swoje sprawy w biurze oraz
uzyskać potrzebne informacje.
Artykuł
ukazał się w Przeglądzie Powiatu, Miast i Gmin 18 marca 2022 r.