Przejdź do treści

Wyszukiwarka

Szukaj

E-learning w szkołach powiatowych

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Od 25 marca obowiązują nowe przepisy dotyczące zasad prowadzenia edukacji na odległość w szkołach w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. Tyle że w szkołach naszego powiatu tak naprawdę e-learning trwa już od pierwszego dnia zawieszenia zajęć szkolnych, czyli od 12 marca. Teraz jednak nauczyciele mogą także wystawiać oceny.

W powiatowych szkołach w pierwszych dniach był to kontakt za pomocą komunikatorów oraz poprzez media społecznościowe. Później pojawiła się praca w formie konferencji live z wykorzystaniem dostępnych komunikatorów, np. Messenger, WhatsApp, Skype, grup na portalu Facebook oraz platform, dostępnych dla poszczególnych nauczycieli.

Lekcje odbywają się teraz na różnych kanałach komunikacyjnych, w zależności od kompetencji danego nauczyciela, sprzętu, szerokości pasma nadawcy i odbiorcy. Część nauczycieli prowadzi już od kilku dni zajęcia na platformach edukacyjnych, również tych komercyjnych. Wydają się one najbardziej atrakcyjne, bo widać na nich nauczyciela, a młodzież odpowiada na jego pytania w czasie rzeczywistym. Mniej zaawansowani nauczyciele wysyłają zadania czy testy używając komunikatorów.

Na zdjęciu: Zajęcia z uczniami prowadzi dr Sławomir Drelich z I Liceum Ogólnokształcącego.

- To wszystko testowaliśmy już kilka dni przed wprowadzeniem nowych regulacji prawnych. Dysponujemy też dwoma kanałami do komunikacji dla nauczycieli. Wszyscy nauczyciele podjęli kontakt z uczniami. Nie ukrywam, że największy nacisk kładziemy na edukację maturzystów. Chcemy ich doprowadzić do klasyfikacji i zrobić z nimi cały potrzebny materiał – mówi Rafał Łaszkiewicz dyrektor I LO w Inowrocławiu.

E-lekcje uświadomiły nauczycielom, jak zmieniły się nawyki uczniów w dobie koronawirusa. Kiedy w I LO myślano nad tym, aby wejść z uczniami w aktualny plan lekcji, okazało się, że o godzinie 8.00, 9.00 czy 10.00 większość młodzieży przebywającej w domowym odosobnieniu zwyczajnie… śpi.

- Młodzi ludzie siedzą do późna i późno wstają. Niektórzy tłumaczą to bezsennością, wynikającą z ciągłego przebywania w zamkniętych pomieszczeniach - dodaje ze zrozumieniem dyrektor I LO.

Taka praca to też wyzwanie dla nauczycieli. Trzeba mieć świadomość, że przygotowanie lekcji    na odległość wymaga więcej czasu. Nauczyciel musi na każde zajęcia przygotować prezentację, ściągnąć z internetu lub z domowych pomocy odpowiednie materiały.

Radzą sobie również szkoły zawodowe, gdzie lekcje na odległość też trwają od kilku dni. Wychowawcy tworzą grupy na Messengerze.

- Wszyscy nasi uczniowie są wciągnięci w ten system, również kilkunastoosobowa grupa młodzieży z Ukrainy. Lekcje wideo są mało realne, ale korzystamy z komunikatorów – informuje Alina Madziarska, wicedyrektor Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Kościelcu.

Przedmioty praktyczne, zgodnie z wytycznymi ministerstwa, można zastąpić teoretycznymi. W Kościelcu mogą jednak kontynuować zajęcia praktyczne, bo prawie wszyscy uczniowie są z gospodarstw rolnych, gdzie mogą realizować zadania przekazane drogą elektroniczną przez nauczycieli. Podobnie jest z zajęciami w pracowni gastronomicznej. Jej rolę w tym trudnym okresie spełnia domowa kuchnia.

Uczniowie techników i szkół policealnych będą mieli możliwość realizacji praktyk zawodowych do końca bieżącego roku szkolnego.

W szkołach prowadzących zdalne kształcenie specjalne nauczyciele i specjaliści zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Brak artykułów

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij